Co děláme
Náplň práce:
- depistážní činnosti (vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do péče speciálních pedagogů), s obtížemi ve výuce, s cílem jejich včasného řešení a eliminace dalších problémů)
orientační diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, která napomáhá zjistit aktuální stav a jeho vyhodnocení v možnostech žáka- vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni
- zajištění realizace intervenčních aktivit formou skupinové či individuální práce, průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření
- podpora pro pedagogy při zpracovávání plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů
- možnost návrhu úpravy školního prostředí z důvodu individuálních potřeb žáka, podpora ve výběru speciálních pomůcek
- průběžná komunikace s rodinou žáka se spec. ped. potřebami
- poskytování poradenské a konzultační pomoci zákonným zástupcům žáků i učitelům (návrhy metod a forem práce, jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání sp. pomůcek a materiálů)
- vedení předmětů speciálně pedagogické péče na doporučení školských poradenských zařízení
- spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickými centry a dalšími odborníky
Skupinová a individuální spec. ped. péče:
- rozvoj schopností a dovedností v různých rovinách – matematických, jazykových, rozumových
- rozvoj sluchového i zrakového vnímání
- rozvoj jemné motoriky a koordinace – dovednosti ke psaní i matem. představ
- rozvoj orientace – na ploše i v prostoru
- trénink paměti
- prvky ergoterapie
- budování sebedůvěry
- poznávání a posilování silných stránek dětí
- podpora a motivace
- budování strategií + postupů k překonávání obtíží ve výuce
- rozvoj učebního potenciálu
Podpůrná opatření:
specifikují vybrané druhy podpůrných opatření, které mohou uplatnit ve výuce pedagogové s cílem podpořit vzdělávání žáka zejména změnou pedagogických postupů – jedná se především o úpravy metod výuky, didaktické postupy a úpravy v kritériích hodnocení žáka, případně o změny ve strategiích učení žáka.
V hodinách individuální a skupinové šk. spec. ped. péče rozvíjíme zejména kognitivní funkce, zaměřujeme se na zrakovou a sluchovou pozornost, jemnou motoriku, zařazujeme prvky ergoterapie, trénujeme písmo, čtení s porozuměním, pravopis, rozvíjíme slovní zásobu, vysvětlujeme si významy slov, matematické představy, procvičujeme matematické postupy a spoustu dalších věcí.
Hodiny jsou realizovány hravou, zábavnou formou, aby nedocházelo ke snížení sebevědomí dětí, ztrátě zájmů a zálib.
Podmínkou pro zařazení žáka do péče speciálních pedagogů je spolupráce zákonných zástupců dítěte. Obvykle se jedná o pravidelnou domácí přípravu s dítětem, která přesahuje rámec běžné přípravy do školy a pravidelné konzultace se školou.
V domácí přípravě velmi doporučujeme pravidelnost, podporu ve školní práci a zejména pochvalu i za malé pokroky. Každý školní den je možné malé procvičení – nadiktovat větu, projít si správnost zápisu, pravopis, rozvíjet slovní zásobu, nechat děti něco vyprávět, u matematických představ procvičit pár příkladů, opakovat naučené, a to maximálně v rozmezí 10 -15 minut.
Důležité je také děti zapojovat do motorických a koordinačních cvičení, která jsou pro rozvoj všech rozumových funkcí velmi důležitá. Doporučujeme jim prostě hrát si – využít stavebnice, tvořivost, stříhat, malovat a také se zapojit do domácích prací.
NAŠE HESLO
Vstřícnou a citlivou podporou dětí
k zachování nebo znovuobjevení chuti k radostnému učení.