Co děláme

Náplň práce:
  • depistážní činnosti (vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do péče speciálních pedagogů), s obtížemi ve výuce, s cílem jejich včasného řešení a eliminace dalších problémů)

  • orientační diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, která napomáhá zjistit aktuální stav a jeho vyhodnocení v možnostech žáka
  • vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni
  • zajištění realizace intervenčních aktivit formou skupinové či individuální práce, průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření
  • podpora pro pedagogy při zpracovávání plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů
  • možnost návrhu úpravy školního prostředí z důvodu individuálních potřeb žáka, podpora ve výběru speciálních pomůcek
  • průběžná komunikace s rodinou žáka se spec. ped. potřebami
  • poskytování poradenské a konzultační pomoci zákonným zástupcům žáků i učitelům (návrhy metod a forem práce, jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání sp. pomůcek a materiálů)
  • vedení předmětů speciálně pedagogické péče na doporučení školských poradenských zařízení
  • spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickými centry a dalšími odborníky

Skupinová a individuální spec. ped. péče:
  • rozvoj schopností a dovedností v různých rovinách – matematických, jazykových, rozumových
  • rozvoj sluchového i zrakového vnímání
  • rozvoj jemné motoriky a koordinace – dovednosti ke psaní i matem. představ
  • rozvoj orientace – na ploše i v prostoru
  • trénink paměti
  • prvky ergoterapie
  • budování sebedůvěry
  • poznávání a posilování silných stránek dětí
  • podpora a motivace
  • budování strategií + postupů k překonávání obtíží ve výuce
  • rozvoj učebního potenciálu
Podpůrná opatření:

specifikují vybrané druhy podpůrných opatření, které mohou uplatnit ve výuce pedagogové s cílem podpořit vzdělávání žáka zejména změnou pedagogických postupů – jedná se především o úpravy metod výuky, didaktické postupy a úpravy v kritériích hodnocení žáka, případně o změny ve strategiích učení žáka.

V hodinách individuální a skupinové šk. spec. ped. péče rozvíjíme zejména kognitivní funkce, zaměřujeme se na zrakovou a sluchovou pozornost, jemnou motoriku, zařazujeme prvky ergoterapie, trénujeme písmo, čtení s porozuměním, pravopis, rozvíjíme slovní zásobu, vysvětlujeme si významy slov, matematické představy, procvičujeme matematické postupy a spoustu dalších věcí.

Hodiny jsou realizovány hravou, zábavnou formou, aby nedocházelo ke snížení sebevědomí dětí, ztrátě zájmů a zálib.

Podmínkou pro zařazení žáka do péče speciálních pedagogů je spolupráce zákonných zástupců dítěte. Obvykle se jedná o pravidelnou domácí přípravu s dítětem, která přesahuje rámec běžné přípravy do školy a pravidelné konzultace se školou.

V domácí přípravě velmi doporučujeme pravidelnost, podporu ve školní práci a zejména pochvalu i za malé pokroky. Každý školní den je možné malé procvičení – nadiktovat větu, projít si správnost zápisu, pravopis, rozvíjet slovní zásobu, nechat děti něco vyprávět, u matematických představ procvičit pár příkladů, opakovat naučené, a to maximálně v rozmezí 10 -15 minut.

Důležité je také děti zapojovat do motorických a koordinačních cvičení, která jsou pro rozvoj všech rozumových funkcí velmi důležitá. Doporučujeme jim prostě hrát si – využít stavebnice, tvořivost, stříhat, malovat a také se zapojit do domácích prací.


NAŠE HESLO

Vstřícnou a citlivou podporou dětí
k zachování nebo znovuobjevení chuti k radostnému učení.