INFORMACE K ZÁPISU DO 1. TŘÍD PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Vážení rodiče,
zápis k základnímu vzdělávání se bude konat prezenční formou přímo v nové budově Základní školy Praha – Kbely, vchod z ulice Toužimská.
Pro školní rok 2025/2026 budou zapsány do 1. ročníků základních škol děti, které dosáhnou šestého roku věku do 31. 8. 2025, tedy děti narozené v době od 1. 9. 2018 do 31. 8. 2019 a děti, kterým byl vloni udělen odklad školní docházky.
K povinné školní docházce můžete přihlásit i dítě, které dovrší šesti let až v průběhu školního roku 2025/2026, tedy narozené od 1. 9. 2019 do 30. 6. 2020, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře.
Po velmi dobrých zkušenostech s aplikací Zápisy Online jsme se rozhodli v letošním školním roce pro následující kombinaci – motivační část zápisu proběhne prezenčně v budově školy a formální část, tedy vyplnění přihlášky, elektronicky prostřednictvím aplikace Zápisy Online.
Termín zápisu: 9. 4. a 10. 4. 2025
v době od 14 do 18 hodin v nové budově Základní školy Praha – Kbely
(vchod z ulice Toužimská).
K zápisu si, prosím, přineste průkaz totožnosti zákonného zástupce a rodný list dítěte (cizinci cestovní pas, povolení k pobytu).
U zápisu budou také přítomny speciální pedagožky z našeho Školního poradenského pracoviště
Mgr. Tereza Sajlerová a Mgr. Anna Kašíková
a psycholožka z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 9
Mgr. Tereza Kolečková
Elektronický zápis bude umožněn od 17. 3. 2025 (8:00 hodin) do 4. 4. 2025 (12:00 hodin) zde:
Na tomto odkazu si pro své dítě vyplníte elektronickou přihlášku k základnímu vzdělávání. Zároveň si zde rezervujete konkrétní čas a místnost zápisu, který se uskuteční v budově školy ve dnech 9. 4. a 10. 4. 2025.
Není důvod se ničeho obávat, žádost podáváte elektronickou formou z pohodlí svého domova. V určeném termínu kliknete na webových stránkách školy na odkaz na elektronickou přihlášku a zobrazí se formulář.
Elektronická přihláška je intuitivní dvou krokový formulář.
V prvním kroku rodiče vyplní základní osobní a kontaktní údaje uchazeče a zákonného zástupce.
Ve druhém kroku, po potvrzení osobních a kontaktních údajů a po udělení souhlasu s jejich zpracováním, si zákonný zástupce vybere volný termín zápisu a dokončí registraci. Na e-mail zákonného zástupce je poté automaticky odeslána zpráva obsahující především registrační číslo uchazeče, termíny a čas zápisu a odkaz ke stažení předvyplněné vzorové přihlášky. Vytištěnou přihlášku vyplňte, vytiskněte si ji a podepsanou přineste k zápisu do školy ve vybraném termínu (9. dubna nebo 10. dubna 2025 ve vámi zvoleném čase a místnosti).
Ve spodní části Žádosti je rubrika Volitelné položky, do které v případě zájmu můžete uvést poznámku či přání, například zájem o třídu s programem Začít spolu, jednoho kamaráda jako budoucího spolužáka ve třídě aj.
Na žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání postačí podpis jen jednoho z rodičů, coby zákonného zástupce dítěte.
Žádáme zákonné zástupce dětí z nespádových oblastí, aby podali žádost také na své spádové škole. Z kapacitních důvodů budou o přijetí rozhodovat níže uvedená kritéria. Děkujeme za pochopení a spolupráci v této věci.
Kritéria k přijímání dětí k základnímu vzdělávání:
Ředitelka Základní školy Praha – Kbely stanovila následující kritéria, podle kterých bude postupovat při rozhodování o přijetí dítěte do 1. ročníku základní školy k plnění povinností školní docházky, pokud počet přijatých žádostí podaných zákonnými zástupci překročí kapacitu počtu žáků v prvních třídách základní školy.
Plnění povinnosti školní docházky je stanoveno v ust. § 36, § 37 a § 38 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Povinná školní docházka se vztahuje na státní občany České republiky a na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů. Dále se povinná školní docházka vztahuje na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale, mají povolení k dlouhodobému pobytu nebo vízum s délkou pobytu nad 90 dnů a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.
Maximální počet žáků přijímaných do prvních tříd základní školy stanoví ředitelka základní školy podle ust. § 165 odst. 1 písm. a) školského zákona v platném znění. Pro školní rok 2025/2026 bude přijato maximálně 96 žáků a žákyň do čtyř prvních tříd (na základě § 36). Do prvních tříd základní školy zřízených Městskou částí Praha 19 se přijímají děti podle následujících kritérií:
- děti s místem trvalého pobytu, v případě cizinců s místem pobytu, v Městské části Praha 19 v příslušném školském obvodu základní školy,
- děti s místem trvalého pobytu, v případě cizinců s místem pobytu, v jiné městské části hlavního města Prahy,
- děti s místem trvalého pobytu, v případě cizinců s místem pobytu, mimo hlavní město Praha.
Žáci budou přijímání postupně podle jednotlivých kritérií. Nejdříve se přijímají žáci dle 1., v případě další volné kapacity poté dle 2. a 3. kritéria.
Pro naplnění daného kritéria jsou rozhodné informace uvedené žadatelem o přijetí – zákonným zástupcem dítěte do žádosti o přijetí v den zápisu do první třídy.
V případě, že v jednom kritériu nebude v možnostech školy přijmout všechny žáky (kteří dané kritérium splňují), protože by došlo k překročení kapacity stanovené ředitelkou školy, bude provedeno losování. K losování dojde ze všech dětí splňující dané kritérium. Losování provede zástupce zřizovatele, člen školské rady za přítomnosti člena vedení školy. Losovat se budou registrační čísla, která byla přidělena žákům školy při zápisu.
Dokumenty potřebné k přijetí do 1. třídy:
- vytištěná a podepsaná žádost o přijetí k základnímu vzdělávání, kterou zákonný zástupce vyplní v elektronickém rezervačním systému;
- občanský průkaz zákonného zástupce a rodný list dítěte;
- v případě cizinců kopie dokladu o dlouhodobém nebo trvalém pobytu v ČR a na jaké adrese;
- dle § 36 odst. 3 školského zákona je podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.
Dokumenty potřebné k přijetí do 1. třídy s odkladem povinné školní docházky:
- vytištěná a podepsaná žádost o odklad povinné školní docházky, kterou zákonný zástupce vyplní v elektronickém rezervačním systému;
- občanský průkaz zákonného zástupce a rodný list dítěte;
- doporučení poradenského zařízení (PPP nebo SPC) k odkladu školní docházky;
- doporučení lékaře nebo klinického psychologa k odkladu školní docházky.
Informace o přijetí/nepřijetí:
V souladu s § 183 odst. 2 školského zákona se rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání, oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem, a to nejdéle do 30 dnů ode dne konání zápisu. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole (vstupní dveře na obou budovách školy) a též způsobem umožňujícím dálkový přístup (webové stránky školy), a to alespoň na dobu 15 dnů a obsahuje datum zveřejnění. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená (písemné rozhodnutí o přijetí se již zákonnému zástupci nezasílá ani nepředává, písemné rozhodnutí o přijetí vydává ředitelka školy jen v případě, že o něj zákonný zástupce ředitelku školy požádá.
Písemné rozhodnutí o nepřijetí dítěte k vzdělávání je zákonnému zástupci vždy předáno v souladu s platnou legislativou.
Ke kladnému vyřízení odkladu školní docházky je třeba vždy dvou doporučení, a to příslušného školského poradenského zařízení (to je doporučení z pedagogicko-psychologické poradny nebo ze speciálně pedagogického centra) a doporučení odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Ve věci vzdělávání v Základní škole Praha – Kbely bude ukončeno shromažďování podkladů pro vydání rozhodnutí stanoveno ve středu 23. 4. 2025 v 8:00 hod.
Dle § 36 odst. 3 správního řádu musí být účastníkům řízení před vydáním rozhodnutí ve věci dána možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí. Této možnosti můžete využít ve středu 23. 4. 2024 od 10:00 do 12:00 hod., v Základní škole Praha – Kbely, příspěvkové organizaci. Termín Vaší případné návštěvy si prosím rezervujte na telefonním čísle: +420 734 751 307. Po uplynutí tohoto termínu bude ve věci vydáno rozhodnutí, které Vám bude v souladu s § 72 správního řádu řádně oznámeno.
Dle § 36 odst. 5 správního řádu je účastník řízení nebo jeho zástupce povinen předložit na výzvu oprávněné úřední osoby průkaz totožnosti, což je doklad, který je veřejnou listinou, v němž je uvedeno jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu a z něhož je patrná i podoba.
Dle § 38 odst. 1 správního řádu mají účastníci řízení a jejich zástupci právo nahlížet do spisu, a to i v případě, že je rozhodnutí ve věci již v právní moci (§ 73 správního řádu).
Další dotazy spojené s odkladem, případně jiné, Vám zodpoví ředitelka školy, zástupci ředitelky školy, speciální pedagožky nebo paní učitelky u zápisu.
NEJČASTĚJI KLADENÉ OTÁZKY
Kolik žáků bude přijato do 1. třídy?
Bude přijato 96 žáků a žákyň.
Jak se dozvíme, že je naše dítě přijato?
V přesně stanoveném termínu bude zveřejněn na tomto webu seznam přijatých žáků (nebudou zveřejněna jména žáků, ale číslo, které každému dítěti bude přiděleno při zápisu).
Naše dítě nebylo přijato, co máme nyní dělat?
Doporučujeme kontaktovat spádovou školu, popř. zřizovatele školy dle místa trvalého pobytu dítěte.
Naše dítě bylo přijato do 1. třídy na více škol, co máme nyní dělat?
Co nejdříve informujte školu, do které Vaše dítě v září nenastoupí. Dle školského zákona může být dítě přijato k plnění povinné školní docházky pouze do jedné školy.
Máme zájem požádat o odklad povinné školní docházky. Jak na to?
Žádost o odklad se podává ředitelce spádové školy. V souladu s § 37, školského zákona ředitelka smí vydat rozhodnutí pouze na základě dvou doporučujících stanovisek (pediatr či klinický psycholog a školské poradenské zařízení). Rozhodnutím o odkladu povinné školní docházky nevzniká nárok na přijetí do 1. třídy dané školy.
Bude naše dítě přijato do školní družiny?
Ano, bez ohledu na to, zda jejich rodiče pracují či nepracují, nebo jsou na rodičovské (mateřské) dovolené.
Základní desatero budoucího prvňáčka
- Znám své jméno, příjmení, věk, adresu, bydliště, pojmenuji členy rodiny.
- Bez problémů zvládám odloučení od rodičů, umím pozdravit, poprosit, poděkovat, vyřídit jednoduchý vzkaz.
- Samostatně se obléknu a svléknu, zapínám knoflíky, zavazuji tkaničky, dodržuji základní pravidla hygieny.
- Správně vyslovuji všechny hlásky, zarecituji báseň, zazpívám píseň, dokážu vytleskat říkanku. Vše v českém jazyce.
- Znám barvy (základní i doplňkové).
- Držím správně tužku, nakreslím nebo překreslím jednoduchý obrázek.
- Rozliším i drobné detaily na obrázcích.
- Správně používám prostorové pojmy (nahoře, dole, vpravo, vlevo,…).
- Počítám vzestupnou řadou po jedné do deseti, rozlišuji základní geometrické tvary.
- Udržím pozornost u úkolu (pracuji samostatně alespoň 15 minut).
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZAČÍT SPOLU V ZÁKLADNÍ ŠKOLE PRAHA - KBELY
Na základě zájmu rodičů je v prvních třídách od školního roku 2014/2015 nabízena možnost přihlásit své dítě do třídy s prvky programu Začít spolu a výukou matematiky dle metod prof. Milana Hejného. Očekávané výstupy jsou shodné pro všechny třídy v ročníku, výuka se liší částečně metodami a formami práce se žáky. Jedná se o vzdělávací program orientovaný na dítě, jehož cíle se dají shrnout do následujících třech bodů:
- Dítě jako tvůrce svého vzdělání
- Rodič jako vítaný partner školy
- Učitel jako průvodce dítěte na jeho vzdělávací cestě
Obsah jednotlivých vzdělávacích oborů se od zbývajících tříd neliší, stejně jako učivo, průřezová témata i ročníkové výstupy. Odlišná je organizace práce a používané metody a formy práce. Jak název vzdělávacího programu napovídá, důležitou součástí vzdělávacího procesu je vzájemná spolupráce rodiny a školy. Rodiče se osobně aktivně podílejí na výuce, zejména při organizaci center aktivit, ale i při dalších školních i mimoškolních činnostech, podle jejich možností a zájmů.
Rodičům je nabízena možnost zajistit do třídy ještě párového učitele/lku, který/á by byl/a hrazena z projektu Párová výuka (SRPŠ). Tato další pedagogická osoba se spolupodílí na realizaci programu Začít spolu v příslušné třídě. Rodiče z dané třídy podle svých možností přispívají na párového učitele /párovou učitelku, příspěvek je dobrovolný a není podmínkou pro zařazení žáka/žákyně do této třídy.
Typickým prvkem je práce v centrech aktivit.
Zpravidla jednou měsíčně je výuka během 5-6 dnů organizována do jednotlivých center aktivit (dále CA), která jsou rozmístěna do pracovních koutků. V několika různých centrech (např. matematika, čtení, psaní, objevy, ateliér, dramatizace aj.) pracují jednotlivé skupiny dětí paralelně na individuálních i skupinových úkolech, které vždy propojuje jedno společné téma. Děti jsou tak postupně vedeny k zodpovědnosti za své učení, k plánování práce, k samostatnosti, vyhledávání a třídění informací, ale také ke kooperaci a vzájemnému naslouchání. Zároveň se učí vyjadřovat své myšlenky a názory, vyslechnout rady, doporučení ostatních a zhodnotit práci svou, své skupiny i ostatních při závěrečném reflexním kruhu.
Práce ve třídách Začít spolu má své pravidelné časové rozvržení (liší se v jednotlivých ročnících dle organizačních možností):
- Vyučování je zahájeno ranním (komunitním) kruhem a ranním dopisem - uvedením do tématu, motivací
- obvykle následuje společná práce v ČJ a M, případně v jiném předmětu dle možností rozvrhu dané třídy
- zpravidla po velké přestávce probíhá výuka formou CA
- 60 minut práce ve skupinách
- 30 minut hodnotící závěrečný kruh
Při výuce využíváme následujících principů vzdělávacího programu Začít spolu (Step by step):
- individuální přístup k dítěti
- alternativní organizace vyučování
- partnerství rodiny a školy
- podnětné prostředí, netradiční uspořádání třídy
- integrovaná tematická výuka
- projektové vyučování a další metody a formy práce, vedoucích např. k rozvoji kritického myšlení
- sebehodnocení, hodnocení, tvorba portfolia
- týmová práce, kooperace, přímá zkušenost
- prostor pro práci, hru, experiment, manipulaci s předměty
- komunikace, řešení problémů
- rozhodování - jedním ze základních předpokladů je svobodná volba dítěte a s ní spojená odpovědnost za vlastní učení
Od ostatních tříd prvního stupně se třídy s prvky programu Začít spolu mohou odlišovat ještě výukou matematiky dle metod prof. Hejného (pokud si tuto metodu zvolí vyučující v dané třídě). Hejného metoda je založena na tvorbě schémat a práci v různých matematických prostředích, ve kterých si žák buduje jednotlivé aritmetické či geometrické souvislosti. Učitel/ka dětem nepředkládá fakta, která si mají zapamatovat, ale směřuje je k objevování matematiky ve skutečném světě. Tím jsou děti jednak vedeny k samostatnému myšlení, a také si takto získané poznatky mnohem lépe osvojí a zapamatují. Matematická prostředí, se kterými se děti postupně stále více seznamují, jsou např.: krokování, krychlové stavby, autobus, dřívka, hadi, zvířátka dědy Lesoně a spousta dalších.
Vyučující v dané první třídě se také sama/sám rozhoduje, jakou metodu zvolí pro výuku prvopočátečního čtení a psaní – zda analyticko-syntetickou či genetickou.