Přijatá opatření k prevenci nedostatků, které byly uvedeny ve zprávě ČŠI

Publikováno: 21. 2. 2020

V inspekční zprávě byly uvedeny tyto slabé stránky a příležitosti ke zlepšení:

 

  • Personální nestabilita pedagogického sboru.

ZŠ Kbely se stejně jako jiné školy potýká s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Snažíme se vytvářet takové podmínky, aby naši zkušení učitelé měli důvod na škole zůstávat. O  tom, že se nám to daří, svědčí i fakt, že náš pedagogický sbor je tvořen pevným jádrem učitelů, a to jak na prvním, tak na druhém stupni. Nicméně se nedaří zabránit přirozeným   odchodům učitelů. Ve školním roce 2018/2019 nedošlo k žádnému masivnímu odchodu učitelů ze ZŠ Praha – Kbely. Na konci školního roku školu opustilo pouze šest učitelů, kteří svůj odchod nedávali do souvislosti s vedením školy.  Pedagogický sbor byl v roce 2019/2020 doplněn o tři kvalifikované učitelky na prvním stupni a šest kvalifikovaných učitelů na stupni druhém. ŠPP posílilo o pozici školního psychologa, kterou zastává Mgr. Milan Durchánek. 

 

V průběhu tohoto školního roku jsme zajistili zástup za dva dlouhodobě nemocné učitele a museli jsme hledat náhradu za dva bývalé zástupce ředitele, kteří v listopadu 2019 a v lednu 2020  odešli ze svého rozhodnutí i z pozice učitele.

 

Stejně jako ostatní školy děláme vše proto, aby se nám podařilo sehnat náhradu v podobě kvalifikovaného učitele. Pokud se to nepodaří, je přijat uchazeč, u kterého ověřujeme, zda má vhodné předpoklady pro výuku. Uchazeč musí předvést ukázkovou hodinu před zástupci vedení školy. Pokud uspěje, je mu přidělen uvádějící učitel, který mu poskytuje metodickou, organizační a lidskou podporu. Po upozornění ČŠI klademe mnohem větší důraz na hospitační činnost vedení školy i vzájemné hospitace učitelů, pro které vytváříme příznivé podmínky. Někteří z našich kolegů se zapojili do projektu Kolegiální podpora, mají k dispozici svého mentora a své zkušenosti sdílejí s ostatními pedagogy na společných setkáních.

 

  • Absence systematického pedagogického vedení učitelů a nízká efektivita kontrolního systému.

Byla zavedena pravidelná setkání vedoucích metodických sdružení na prvním stupni a vedoucích předmětových komisí na stupni druhém. Tato setkání mají svůj program a je z nich pořizován zápis. Na programu byla tvorba nového školního vzdělávacího programu, zavedení povinně volitelných předmětů ve školním roce 2020/21, koncepce společných projektových dní ve školním roce 2019/20, hospitace vedoucích MS a PK, vzájemná spolupráce tříd v jednom ročníku, sjednocení pravidel hodnocení žáků v jednotlivých předmětech a nastavení vhodného systému k analýze výsledků vzdělávání.

 

Vedoucí PK a MS následně svolávají členy svých předmětových komisí a metodických sdružení, kde jsou tyto informace předány a postupně převedeny do praxe. Tato setkání se konají nejméně jednou měsíčně, v případě potřeby i častěji.

 

Mezi další opatření patří důsledné přidělování uvádějícího učitele novým kolegům a kontrola jejich vzájemné spolupráce, která spočívá v metodickém a organizačním vedení, v násleších nových učitelů v hodinách svého uvádějícího učitele a v hospitacích uvádějících učitelů.

 

Efektivitu kontrolního systému zvyšujeme i pravidelnou hospitační činností vedení školy a následnými rozbory, ve kterých se probírají klady a nedostatky předvedené hodiny a navrhují se opatření ke zlepšení.

 

  • Nižší efektivita části vzdělávání projevující se pasivitou žáků, nedostatečná individualizace a diferenciace výuky.

Nedostatečné využívání formativního hodnocení žáků. V prvním pololetí proběhl seminář na seznámení s metodou Feursteinova instrumentálního obohacování, v jehož rámci se učitelé dozvěděli o možnostech, jak pracovat s chybou, jak vytvářet efektivní strategie myšlení a jak učit děti schopnosti přemýšlet v souvislostech.

 

Na druhé pololetí tohoto školního roku je naplánováno školení do sborovny na téma formativní hodnocení, kritické myšlení. Učitelům je umožňováno další vzdělávání podle jejich zájmů, velmi oblíbené a pravidelně navštěvované jsou Konference pro učitele 1. stupně.

 

Zavedli jsme projektové dny společné pro celou školu, které vedou ke spolupráci tříd v ročníku i napříč ročníky. Žákům ukazují smysl vzdělání, propojují jejich vědomosti a povzbuzují je k aktivitě.

 

Jsme si vědomi, že na naší škole formativní hodnocení využívají zejména učitelé v programu Začít spolu, ale v rámci pravidelných setkání metodických sdružení a předmětových komisí si předávají zkušenosti a na vzájemných hospitacích i příklady dobré praxe.

 

  • Nízká míra analýzy výsledků vzdělávání, nejednotnost a nedodržování kritérií hodnocení vedoucí k disproporcím v hodnocení.

Na setkání vedoucích MS a PK došlo k sjednocení pravidel hodnocení žáků v jednotlivých předmětech a nastavení vhodného systému k analýze výsledků vzdělávání. V jednom z projektových dnů jsme připravili srovnávací práce pro jednotlivé ročníky. Od páté třídy byly srovnávací práce zaměřeny na oblast českého jazyka a matematiky, nižší ročníky měly zařazeny i všeobecný přehled, manuální a fyzické dovednosti. V jednotlivých předmětech na konci školního roku se plánují závěrečné práce, které nám umožní analyzovat výsledky vzdělávání jednotlivých ročníků.

 

Pomoci dodržovat výstupy vzdělávání nám lépe umožní upravený školní vzdělávací program, ve kterém budou jasně definovány vstupy a výstupy znalostí žáků jednotlivých ročníků. Do tvorby tohoto ŠVP už byli zapojeni všichni učitelé naší školy a pracujeme i na jeho grafickém ztvárnění, které vzniká ve sborovně na nové budově naší školy. Již teď v průběhu tvorby tohoto modelu ŠVP vidíme jeho přínos v přehlednosti a v jasném zobrazení mezipředmětových propojení. Chceme mít na škole živý školní vzdělávací program, který bude pružně reagovat na požadavky na vzdělání našich žáků.