VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZAČÍT SPOLU

Publikováno: 5. 3. 2020

Od školního roku 2014/2015 mají rodiče v naší škole možnost vybrat si pro své dítě vzdělávání podle programu Začít spolu. Jedná se o vzdělávací program orientovaný na dítě, jehož cíle se dají shrnout do následujících třech bodů:

  • Dítě jako tvůrce svého vzdělání
  • Rodič jako vítaný partner školy
  • Učitel jako průvodce dítěte na jeho vzdělávací cestě

Obsah jednotlivých vzdělávacích oborů se ve třídě Začít spolu od zbývajících tříd v ročníku neliší, stejně jako učivo, průřezová témata i ročníkové výstupy. Odlišná je organizace práce a používané metody a formy práce. Jak název vzdělávacího programu napovídá, důležitou součástí vzdělávacího procesu je vzájemná spolupráce rodiny a školy. Rodiče se osobně aktivně podílejí na výuce, zejména při organizaci center aktivit, ale i při dalších školních i mimoškolních činnostech, podle jejich možností a zájmů.

Rodičům je nabízena možnost zajistit do třídy ještě párového učitele/lku, který/á by byl/a hrazena z projektu Párová výuka (SRPŠ). Tato další pedagogická osoba se spolupodílí na realizaci programu Začít spolu v příslušné třídě. Rodiče z dané třídy podle svých možností přispívají na párového učitele (párovou učitelku), příspěvek je dobrovolný a není podmínkou pro zařazení žáka/žákyně do této třídy.

Typickým prvkem používaným pravidelně každý měsíc je práce v centrech aktivit.

Každý měsíc je výuka po určitou dobu (zpravidla 5-6 dnů) organizována do jednotlivých center aktivit (dále CA), která jsou rozmístěna do pracovních koutů. V několika různých centrech (např. matematika,  čtení, psaní, objevy, ateliér, knihovna aj.) pracují jednotlivé skupiny paralelně na individuálních i skupinových úkolech, které vždy propojuje jedno společné téma. Děti jsou tak postupně vedeny k zodpovědnosti za své učení, k samostatnosti, vyhledávání a třídění informací, ale také ke kooperaci a vzájemnému naslouchání. Zároveň se učí vyjadřovat své myšlenky a názory, vyslechnout rady, doporučení ostatních a zhodnotit práci svou, své skupiny i ostatních.

Práce v centrech aktivit má své pravidelné časové rozvržení (liší se v jednotlivých ročnících dle organizačních možností):

  • Práce je vždy zahájena ranním (komunitním) kruhem a ranním dopisem, uvedením do tématu, motivací
  • Následuje práce v CA
  • 60 minut práce ve skupinách
  • 30 minut hodnotící závěrečný kruh

Při výuce využíváme následujících principů vzdělávacího programu Začít spolu (Step by step):

  • individuální přístup k dítěti
  • alternativní organizace vyučování
  • partnerství rodiny a školy
  • podnětné prostředí, netradiční uspořádání třídy
  • integrovaná tematická výuka
  • projektové vyučování a další metody a formy práce
  • sebehodnocení, hodnocení, tvorba portfolia
  • týmová práce, kooperace, přímá zkušenost
  • prostor pro práci, hru, experiment, manipulaci s předměty
  • komunikace, řešení problémů, rozhodování

 

Od ostatních tříd prvního stupně se třídy s programem Začít spolu mohou odlišovat ještě výukou matematiky, která se vyučuje metodou prof. Hejného (pokud si tuto metodu zvolí vyučující v dané třídě).  Hejného metoda je založena na tvorbě schémat a prostředí, se kterými žák pracuje a ve kterých si dokáže představit matematické souvislosti. Učitel dětem nepředkládá fakta, která si mají zapamatovat, ale vede je k objevování matematiky na skutečném světě. Tím jsou děti jednak vedeny k samostatnému myšlení, jednak si takto získané poznatky mnohem lépe osvojí a zapamatují. Výuka se provádí v jednotlivých matematických prostředích, se kterými se děti postupně stále více seznamují (krokování, stavby z kostek, autobus, dřívka, hadi, zvířátka dědy Lesoně a spousta dalších).

Příslušná vyučující v dané první třídě se také sama rozhoduje, jakou metodu zvolí pro výuku čtení a psaní – zda analyticko-syntetickou či genetickou metodu.