Gruppenmobilität, škola Wilhelm-von-Humboldt-Gemeinschaftsschule, Berlin

Publikováno: 8. 10. 2024

Michaela Stoklasová, vedoucí skupinové mobilty

Gruppenmobilität, škola Wilhelm-von-Humboldt-Gemeinschaftsschule, Berlin
21. - 26. 4. 2024

 

Před samotným výjezdem do Berlína jsme se pravidelně s žáky skupiny s pracovním názvem „Aktivní občané“ setkávali – pracovali jsme na prezentaci o akcích, které naše škola pořádá či podporuje. Aby se děti pobavily, vymysleli jsme pro ně úkol – oslovit učitele naší školy s tím, že mají v němčině říct větu, která se jim okamžitě vybaví. Vzniklo z toho vtipné video, které budeme používat ve výuce němčiny pro pobavení a dodání kuráže našim začátečníkům.

Ve vlaku děti dostaly od učitelek němčiny jazykovou výzvu, kterou pak plnily během celého pobytu. Museli například zjistit, kdy a kde se podává v hotelu snídaně, hned po příchodu do tamní školy prezentovali v němčině naši kbelskou školu, oslovovali náhodné kolemjdoucí, nechali se od nich vyfotit, v berlínské škole pak navazovali kontakty s tamními dětmi a vyptávali se na to, co je zajímalo. Zpočátku byla většina z nich nedůvěřivá, ale poté, co zjistili, že to se svou němčinou zvládnou a berlínští teenageři jsou vstřícní a usměvaví, začalo je to bavit. A vzniklo z toho video.

Pobyt ve škole byl pro nás všechny velkým objevováním. Rozdělili jsme se do menších skupin tak, abychom vždy mohli dětem průběžně překládat a diskutovat s nimi. Vybrali jsme si předměty, které nás nejvíce zajímaly (takže více méně všechny) – především třídnické hodiny, informatiku, cizí jazyky (angličtinu a španělštinu). Zúčastnili jsme se také hodiny keramiky, práce se dřevem a workshopu o včelách (bohužel bez včel). Novou zkušeností pro nás bylo hlavně rozdělení žáků na berlínské škole do tzv. „Lerngruppen. Vybrali jsme skupiny, které nám věkově byly nejblíže, tedy heterogenní skupiny, kde většinu vyučovacího dne žáci 7.-9.ročníku prožívali pohromadě. Mladší žáci se učili od těch starších, kromě počátečního opakování a vysvětlení nových pojmů žáci často pracovali samostatně na svých úkolech vlastním tempem, mohli se vzdálit z učebny, požádat o radu spolužáka. Učitel byl spíše v roli průvodce. Naši žáci se taky mohli aktivně zapojit a užít si to. Některé z metod rozhodně vyzkoušíme i u nás!

Líbilo se nám, jak si děti vedou samy třídnické hodiny, tímto bychom se taky rádi inspirovali.

Domluvili jsme si schůzku se sociální pracovnicí zaštiťující na škole sociální projekty, kterým se jedno dopoledne týdně věnují všichni sedmáci, dále letní 3-týdenní „výzvu/výlet“, kterou si během roku plánují a ke konci realizují žáci 8.-10.tříd. Stěžejním tématem pak pro nás bylo fungování tamního školního parlamentu. Zpovídali jsme jeho předsedkyně, stejně tak zástupce „Klimarat“, tedy odnože parlamentu, jež se zabývá ekologickými tématy na škole. Několik „zlepšováků“ jsme si přinesli i pro naši školu.

Po vyučování jsme se vrhli do víru velkoměsta, naše kolegyně-němčinářky nám pro každý den vymysleli turistický program, takže jsme navštívili kupoli německého Bundestagu, Braniborskou bránu, Památník Holocaustu, Alexanderplatz včetně výstupu na Alexanderturm. Velkým zážitkem pak byla návštěva East Side Gallery a především Památníku Berlínské zdi, který připomíná rozdělení Berlína a jeho oběti.

A jestli jde naši celou cestu projektem shrnout, pak nejlépe slovy dvou účastnic, Elen a Kristýny: „Naše cesta obsahovala i spoustu povinností a tvrdých příprav, ale stálo to za to. Z cesty jsme si přivezli nejen vzpomínky a suvenýry, ale také spoustu zkušeností, nová přátelství ale i to hlavní. Mnoho inspirace, kterou můžeme zlepšit zázemí a zpříjemnit prostředí naší školy.“