ABECEDA PENĚZ: Výuka finanční gramotnosti poprvé s profesionály z České spořitelny
Již třetím rokem zvyšujeme kvalitu vzdělávání žáků na naší škole. V tomto roce jsme se mimo jiné zaměřili i na oblast finanční matematiky a s tím související osvojení STANDARDŮ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI žáky I. stupně.
A protože jsme školou podporující inovativní metody a formy ve vzdělávání, navázali jsme prostřednictvím tříměsíčního projektu ABECEDA PENĚZ pro 4. ročník - spolupráci s odborníky z České spořitelny.
Ti nejenže stejně jako my věří, že má smysl rozvíjet vše, díky čemu zejména děti získají větší sebejistotu, schopnost cítit se silnější a dokážou se lépe rozhodovat, ale navíc stejně jako náš školní vzdělávací program i projekt České spořitelny Abeceda peněz, vnímá výuku, jako cestu k tomu, aby se nám všem dařilo lépe!
VIDEO z první projektové výuky tříd 4.B & 4.D:
Čtvrťáci pomocí interaktivního programu přichází penězům na kloub
Díky zážitkovým aktivitám si žáci čtvrtých tříd vyzkouší, že peníze sice nekoušou, ale člověk to s nimi musí umět. Naučí se s námi jak hospodařit s rozpočtem, pracovat v týmu s vidinou společného cíle a sami se přesvědčí, že vydělat peníze nemusí být dvakrát snadné.
CO JE TO TA FINANČNÍ GRAMOSTNOST?
Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování.
VIDEO o Abecedě peněz:
JAKÉ JSOU ZÁKLADNÍ PRINCIPY PROJEKTU?
- Vzděláváme zážitkové a interaktivně.
- Nabízíme metodiky pro učitele, moduly pro interaktivní tabule, pracovní sešity pro děti a další rady online.
- Vycházíme z Národní strategie finančního vzdělávání.
- Vzděláváme klienty i neklienty, nepracujeme s nabídkou služeb ČS.
Žáci poznávají svět osobních financí prostřednictvím založení dětské firmy. Díky této zkušenosti získají jedinečnou příležitost přemýšlet o správě peněz, společné práci a zodpovědnosti.
STANDARD FINANČNÍ GRAMOTNOSTI, I. stupeň ZŠ
OČEKÁVANÉ POSTOJE A CHOVÁNÍ
- uplatňuje svá práva a plní své povinnosti
- řeší finanční problémy včas
- má přehled o svých výdajích a příjmech
- žije úměrně svým finančním možnostem
- rozumí výhodám (finančního) plánování
- vytváří finanční rezervy a řeší včas zabezpečení na dobu, kdy nebude schopen dosahovat příjmů
- uchovává důležité doklady a chrání své osobní údaje
- splácí své dluhy včas a v plné výši
- směřuje k dosažení finanční prosperity
NAKUPOVÁNÍ A PLACENÍ
- používá hotové, případně bezhotovostní peníze
- odhadne a zkontroluje cenu nákupu a doklad, případně vrácenou hotovost
- při nákupu srovnává zboží podle ceny či jednotkové ceny
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
- porovná své potřeby a přání s finančními možnostmi
- sestaví jednoduchý rozpočet a v příkladu rozliší vyrovnaný, přebytkový a schodkový rozpočet
- uvede příklady zvýšení příjmů a snížení výdajů
PŘEBYTEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI
- vysvětlí proč spořit
- uvede příklady, jak spořit
SCHODEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI
- objasní vznik dluhů a nutnost jejich placení
- objasní rizika půjček a vysvětlí, v jakém případě je vhodné si půjčit
- uvede příklady, jak si půjčit