První společná noc v PRALESE!

Publikováno: 27. 12. 2019
První společná noc v PRALESE!

Pátek třináctého je v mnoha zemích považován dnem nešťastným. Pomineme-li však mýty a pověry, je pro Českou republiku z historického hlediska pátek třináctého - dnem významným.

 

Před 101 lety uvítal přeplněný sál v sokolovně na 71. ulici v New Yorku voláním: „Ať žije první prezident Československa!“ Tomáše Garrigue Masaryka. [Osudové okamžiky Československa, Karel Pacner 2018]

 

Málo kdo však ví, že právě prezident osvoboditel, československý státník, filozof, sociolog a pedagog, první prezident Československé republiky T. G. Masaryk, již v 80. letech zveřejnil v časopise Květy, několik článků s environmentální tématikou.

 

Z výše uvedených informací vznikl i NÁŠ MOTIV pro společnou noc třídy 4. C v Pralese.

 

V pátek 13. prosince 2019 jsme strávili noc plnou zážitků v dřevěné stavbě roku > Dřevák, která se nachází v nedalekém Ekocentru Prales v městské části Kbely.

 

Zážitky naplněné chvíle jsme pro vás zdokumentovali v naší fotogalerii.

 

Večer, noc i ráno složené z aktivit:

  • nejprve jsme byli rozděleni do dvou týmů [oba týmy měly po deseti žácích].
  • každému týmu bylo přiděleno 100 bodů [cíl byl jasný: udržet si celkový počet 100 bodů v čase od 18:30 h. večer až do 9 h. ráno].

 

Pravidla odčítání bodů >>  -1b. v případě, že: tým nespolupracuje; nechová se v souladu s environmentální odpovědností, hádky, hluk, posouvání židle po dlažbě, nedemokratické chování, netolerantnost názorů jednotlivých jedinců v týmu; -5b v případě neuposlechnutí pokynu v rámci aktivity; -10b. za: použití vulgárního slova, nevhodné chování; -25b. první upozornění na rušení nočního klidu; -50b. druhé upozornění na rušení nočního klidu; -100b. v případě jednání/počínání si takovým způsobem, který by mohl ohrozit spolužáky na zdraví.

 

Pravidla získání bodů >>  +1b. od druhé skupiny, které byl bod odečten za nespolupracující členy týmu; +5b. úklid bez vyzvání; +10b. aktivita; +30b. za splnění aktivity; +50b. přínos celé třídě (pakliže se žáci většinou shodnou na udělení těchto bodů - budou body rozděleny po +25b. každém týmu. V opačném případě, kdy si tým, ve kterém není členem žák,  kterému vznikl nárok na připsání +50b. bude myslet, že je to nespravedlivé > nebude tudíž souhlasit s udělením bodů > bude tomuto týmu odečteno -30b. a druhému -20b.)

 

BEZ PRÁCE NEJSOU KOLÁČE

  • Každý tým dostal pomyslných 10 Kč. Za 1 korunu si po předchozí domluvě svého týmu mohli žáci zvolit počet kusů nabízeného ovoce či zeleniny. Maximální počet byl stanoven z celkové nabídky všech druhů ovoce a zeleniny na 10 ks, přičemž pro aktuálně nabízený druh musel přijít vždy jiný zástupce týmu. Úkolem bylo připravit předkrm v podobě ovocné/zeleninové mísy a originálním servírovacím designem. Pomůcky: 1 x tác a 1 x jídelní nůž > pro celý tým. Časový limit 35 minut. Počet nápověd: 2 > s možností čerpání s minimálním pětiminutovým rozestupem. Aktivita byla zakončena prezentaci svého finálního výsledku a hodnocením druhého týmu :)

 

  • Poté se chlapci odebrali ven, kde rozdělali oheň a připravili vše potřebné na opékání buřtů. Nutno konstatovat, že mnozí tuto činnost zažili prvně. Oficiální opékání tedy začalo, až ve 21:00 h. Děvčata mezitím uvnitř Dřeváku připravily obložené salámové, sýrové a zeleninové talíře. K dispozici dále měla formičky na vykrajování sýrů i zeleniny.

 

  • Ve 22 h. jsme usedli v teple u krbu k večeři, kterou si žáci připravili celou sami. V průběhu nám Fíla zahrál na kytaru táborové písně. Na závěr jsme si dopřáli za tvrdě odvedenou práci :) dětské šampaňské, vykonali hygienu a ulehli v patře nad kamny.

 

  • Ráno nás čekala vydatná snídaně, kterou připravily maminky našich žáků. Vánoční perníčky, tvarohová buchta, roztomilé mini zákusky, vločkový desert, vánočka a ovoce.

 

  • Po snídani nás čekala aktivita: ZNÁME SE? Každému byl přidělen jeden spolužák/ačka, o kterém jsme měli říci vše, co víme. Co má rád? Jaké má koníčky? Které předměty ho baví? Jaké má dobré vlastnosti? Co by si naopak na něm změnil? Proč bychom si ho měli vážit/co na něm obdivuješ?

 

  • V posledních minutách jsme provedli společný úklid a připili si na dobře odvedenou týmovou práci.

 

Celá mimoškolní akce se průběžně prolínala s environmentálními tématy a diskuzí nad konkrétními postoji i hodnotami vycházejícími z reálných situací. Výstupem je LOGO naší třídy ve stylu word cloud. No a nyní už vás zveme do naší fotogalerie.

 

Příroda je pro nás na prvním místě! Tým 4. C