Učení nemusí být vždy mučení

Publikováno: 27. 12. 2019
Učení nemusí být vždy mučení

styly výuky v hodinách 4.C

 

Exaktním důkazem, že učení nemusí být vždy mučení > je radost žáků naší třídy z porozumění i aplikací nových vědomostí, četnost aktivního naslouchání, připravenost do hodin a upřímný projev štěstí ze školních výsledků celé třídy.

V hodinách používáme více výukových metod, abychom se po krůčkách naučili učit.

Všichni přeci dobře víme, že aktivní zapamatování je součtem toho, co: čteme, slyšíme, vidíme a říkáme.

 

  10% z toho, co čteme
  20% z toho, co slyšíme

AKTIVNÍ

ZAPAMATOVÁNÍ >

30% z toho, co vidíme
50% z toho, co slyšíme a vidíme
  70% z toho, co říkáme
  90% z toho, co děláme

 

Prostřednictvím 4 učebních stylů: převádíme aktivní zapamatování do vyučovacích hodin:

ZRAKOVÝ

Více píšeme, než vyplňujeme - neboť písmenka jsou také jen zjednodušené obrázky. Při výkladu využíváme grafické PowerPointe prezentace, přehledně graficky zpracované podklady a schematicky barevně vedené tabule. Zadání úloh nejen čteme, ale také nasloucháme z audio a video záznamů a z výkladů vyučujícího.  Obrázky sledujeme nejen z učebnice, ale i z projekčního plátna, ze kterého slyšíme rovněž zvukové nahrávky = učební látku vidíme a slyšíme, čímž přirozeně procvičujeme obrazové a zvukové vjemy.

 

ZVUKOVÝ

Čteme i opakujeme nahlas, používáme audio záznamy, výuková videa a PowerPointe prezentace - podcasting.

 

KOMUNIKATIVNÍ

Verbálně opakujeme probrané učivo v průběhu výkladu nové látky, k dispozici máme moderní technologie, pomocí kterých dokážeme probíranou látku spolužákům vysvětlit.

 

POHYBOVÝ

Využíváme možností naší nadstandardně vybavené školy, což znamená, že využíváme při učení také pohybové činnosti. Objevujeme, experimentujeme a využíváme haptiky.

 

 

PROHLÉDNĚTE SI FOTOGALERII, ve které naleznete ukázku některých učebních stylů z našich vyučovacích hodin.

 

 

SHRNUTÍ:

Prostřednictvím výukových metod zprostředkováváme žákům učivo, řídíme komunikaci i interakci a směřujeme k dosažení edukačních cílů. Za účely udržení pozornosti a motivace žáků k učení přecházíme plynule mezi výukovými metodami tak, aby po celý čas vyučování byly plněny regulační funkce. K žákům přistupujeme individuálně a za pomoci transparentních pravidel, čímž poskytujeme prostor k vyjádření sebe samého s možností využití pomoci při hledání řešení.

 

Dále pomáháme nalézt vztah mezi cíli učení a vhodnými učebními strategiemi žáků. Podněcuje žáky k tomu, aby hledali svoji vlastní cestu k novým poznatkům. Přispíváme k tomu, aby si žáci uvědomili, co už znají a dovedou. Motivujeme žáky k tomu, aby zhodnotili, co se v dané vyučovací hodině (využitím výukových metod) naučili a čemu neporozuměli. Vytváříme situace, které vyžadují, aby žák kontroloval své učení.