Využití mikroskopu v praktické výuce přírodovědy

Publikováno: 27. 12. 2019
Využití mikroskopu v praktické výuce přírodovědy

V úterý 10. 12. 2019 jsme prvně využili mikroskopy, které od prosince rozšířily vybavení naší třídy. Praktické poznávání přírody a s tím související POZOROVÁNÍ POD MIKROSKOPEM si nenechal nikdo z přítomných žáku ujít. 

 

ZAJÍMÁ VÁS, CO BYLO PŘEDMĚTEM PRVNÍHO ZKOUMÁNÍ a jaké očekávané výstupy byly žákům nastaveny? Čtěte dále a vše se dozvíte :)

VÍTĚZÍ u Vás nad četbou spíše prohlížení FOTOGRAFIÍ a obrázků? Přejděte do naší fotogalerie, kde na Vás již čekají ...

 

 

SMUTNICE

Bedlobytky a Smutnice (čeledi bedlobytkovití – Mycetophilidae a smutnicovití -Sciaridae) jsou běžní škůdci napadající rostliny pěstované pod střechou, zejména tam, kde jsou vysoké úrovně vlhkosti.

 

Obvykle je poprvé zpozorujete, když neškodní dospělci létají okolo pokojových rostlin nebo u oken.

 

Zajímavost > Biologický cyklus Smutnic

Dospělci žijí přibližně jeden týden a nakladou až 300 vajíček do úrodné, vlhké půdy. Do 4–6 dnů se objeví malinkaté larvy, které se během svého dvoutýdenního života živí kořínky rostlin. Stádium kukly trvá 3–4 dny a poté mladí dospělci opustí půdu a začíná další generace. V závislosti na teplotě může být celý životní cyklus od vajíčka po dospělce dovršen za pouhé 3–4 týdny. Vzhledem k jejich dispozici a relativně krátké době gestace mohou rostliny v květináčích hostit každé stádium – vajíčko, larva, kukla, dospělec – s několika generacemi najednou. Z tohoto důvodu je nutno aplikovat nápravná opatření opakovaně, dokud nebudou vyhubena všechna vajíčka.

 

Očekávané výstupy:

  • aplikuje praktické metody poznávání přírody
  • dbá na bezpečnost práce při praktické výuce
  • dokáže objekty podrobit základnímu mikroskopickému zkoumání
  • vede protokol o praktickém cvičení

 

Klíčové kompetence:

Kompetence k učení: samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.

Kompetence k řešení problémů: rozpozná a pochopí problém; samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, osvojené postupy.